Szeretnél online vállalkozást működtetni és emellett kreatívnak is tartod magad? Akkor már rendelkezel a sikeres vállalkozók egyik alapvető tulajdonságával. Kreativitásodat azonban nem csak az üzleti terv elkészítésére és problémamegoldásra használhatod. Valójában olyan vállalkozást építhetsz, amely részben vagy teljes mértékben kreatív tevékenységek köré összpontosul. Összegyűjtöttem 20 olyan online vállalkozási ötletet, amely elsősorban kreatív szakemberek számára lehet segítség.
Online vállalkozási ötletek – és amivel jó, ha még indulás előtt tisztában vagy
Mielőtt azonban belemélyedünk, nézzünk át néhány fontos kérdést az online vállalkozásokkal kapcsolatban:
Befektetett munka és energia nélkül itt sincsen nincsen siker. Bármelyik ötletet, tevékenységet is választod, bele kell majd tenned a munkát.
Idő és türelem: a siker – néhány szerencsés kivételtől eltekintve – nem jön egyik napról a másikra. Általában az üzleti ötleteknek idő kell, míg kiforrnak. Ha elhatároztad magad valami mellett, tarts is ki mellette és adj neki időt. Ha egyből még nem is jönnek az eredmények, légy türelmes és végezd a dolgod.
Gondold át, mi az a tevékenység, amit szenvedéllyel végzel? Mi az, amiben jó vagy?
Szeretsz alkotni, rajzolni, írni? Tudnád ezt munka-szerűen, rendszeresen végezni? A legtöbb vállalkozóhoz hasonlóan valószínűleg Neked is megvan a miérted, amiért belevágnál, vagy belevágtál. Ez esetenként más és más lehet, de a legtöbbször az okok között ott van az, hogy olyan tevékenységet végezzünk, amit szeretünk csinálni, ami örömet okoz. Nálad mi az a tevékenység, amivel akkor is szívesen foglalkoznál, ha nem kapnál érte pénzt? Ha ez megvan, próbáld a vállalkozásodat is eköré a tevékenység köré építeni.
Telített a piac azon a területen, amit szívesen végeznél?
Konkurencia szinte mindenhol van, de ha megtalálod, miben vagy más, több, különleges, miben nyújtasz extrát, mint a többiek a piacon, akkor Te is sikerre viheted. Nézd úgy, hogyha vannak versenytársak egy adott területen, ott kereslet is van!
Most hogy áttekintettük a megfontolandó kérdéseket, íme a 20 izgalmas online vállalkozási ötlet kreatív szakembereknek:
1. Grafika
Minden vállalkozásban szükség van grafikai elemekre, melyeknek az elkészítését a cégek általában kiszervezik, hiszen nem értenek hozzá és/vagy kapacitásuk sincsen megtervezniük őket. Szóval ha van kreatív vénád és jól bánsz a grafikus programokkal, készíts grafikus designokat megrendelésre.
Melyek a leggyakoribb ilyen igények?
- arculat és logótervezés,
- irdetési és közösségi média kreatívok,
- névjegykártya,
- szórólap,
- plakát,
- könyv illusztráció,
- csomagolás design
Grafikusként gyakran kapom meg azt a kérdést, ezen tevékenység végzéséhez kell-e végzettség?
Hivatalosan nem kell hozzá végzettség, hogy grafikai munkákat vállalj, azonban az nem árt, ha a szakmai alapelvekkel tisztában vagy. Ha vannak komolyabb grafikusi ambícióid, elvégezhetsz OKJ-s Grafikus tanfolyamot is, de a tudást autodidakta módon és sok gyakorlással is el lehet sajátítani, hiszen Youtube-on és más oktatási platformokon is rengeteg tudásanyag elérhető ehhez. Lehet, hogy magam és a szakmám ellen beszélek most, de azt gondolom, hogy bár elengedhetetlen a tanulás és a szakmai alapok ismerete, az ügyfeleket végső soron nem a bizonyítványod, hanem a portfóliód és a referenciáid fogják érdekelni (emellett én nem bántam meg, hogy elvégeztem a grafikus sulit, többek között remek szakmai látásmódot kaptam a tanáraimtól!)
Hol szerezhetsz kezdőként munkát?
Javaslatom: legyen saját weboldalad, és építs rá online marketinget és szakmai személyes márkát, ez a legjobb út!
2. Webdesign
Ha tudod, hogyan és milyen elvek alapján kell tetszetős és az adott céloknak megfelelő, funkcionális weboldalakat létrehozni, a webdesign egy remek online vállalkozási ötlet lehet a céged számára.
A weboldalak, webshopok, blogok, landing és értékesítési oldalak iránt egyre nagyobb az igény. Munkád során választhatod a tervezést, a kódolást, vagy akár mindkét folyamatot is együtt. Ez új oldalak létrehozását vagy a meglévők újratervezését, megújítását, korszerűsítését is jelentheti. A Google legutóbbi frissítése a felhasználói élményre helyezte a legnagyobb hangsúlyt. Tehát, ha ehhez jól értesz, akár erre specializálódsz és ebben segítesz a vállalkozásoknak, az nagyszerű üzleti lehetőségeket rejt magában.
Hol tanulhatsz webdesignt?
OWT – Pixelgyár – magam is ezt a képzést végeztem 12 évvel ezelőtt (konkrétan az első induló kurzus első jelentkezője vagyok és azóta is részt veszek időnként náluk továbbképzéseken – nézd meg a velem készült interjút itt»)
3. Közösségi média manager
Ha komfortosan mozogsz a social mediában és van érzéked a lájkok, követők, megosztások, kommentek és kattintások megszerzéséhez, akkor érdemes megfontolnod, hogy a közösségi média marketing területén kezdj karriert. Vállalhatsz tanácsadást más vállalkozásoknak, márkáknak a saját közösségi média profiljaik kezelését, a tartalmaik népszerűsítését illetően, de a teljes social media profiljuk menedzselésében, a posztok megírásában, a képi anyagok, kreatívok elkészítésében is segítheted ügyfeleidet. Így akár még a mindennapi munkáddá is varázsolhatod a kedvenc hobbidat.
4. Virtuális asszisztencia
Jó a szervezőkészséged és hatékonyan dolgozol?
Otthonosan mozogsz az adminisztratív feladatok világában?
Ha ez a három dolog jellemző rád, akkor gondolkodj el azon, hogy kipróbálod magad virtuális asszisztensként.
Hogy pontosan mit fogsz csinálni, az attól függ, hogy milyen képességeid, tapasztalataid vannak, de szóba jöhet az adatbeviteltől kezdve az ügyfélkezelésen és a könyvelés előkészítésen, az adminisztráción, a weboldal- és webshop karbantartáson keresztül nagyon sokféle tevékenység, de adott esetben igény lehet akár kreatívabb grafikai munkákra és még sok más egyéb feladatra is.
És természetesen, mint a legtöbb online vállalkozási ötletet, ezt is otthonról, a saját irodádból, de igazából bárhonnan végezheted.
5. Digtális termékek értékesítése
A digitális termékek olyan elektronikus anyagok, amelyeknek nincs fizikai formájuk, hanem digitális formában értékesítjük őket különböző internetes csatornákon (weboldal, webshop, közösségi média felületek, online piacterek) keresztül.
Ilyenek lehetnek a
- clipartok (digitális grafikák),
- letölthető termékek,
- szoftverek,
- mockupok,
- plannerek, naptárak, tervezők,
- social media sablonok,
- e-book sablonok,
- e-bookok, tudásanyagok, kézikönyvek, útmutatók, csekklisták, infotermékek,
- kalkulátorok,
- weboldalsablonok (ennek a formátumnak a következő pontban egy külön részt szentelek).
Előnyei:
- egyszer létrehozod, utána akárhányszor értékesítheted – bizonyos mértékig passzív bevételt biztosít
- nem fogy ki a raktárkészlet
- nincs jelentősebb előállítási, gyártási, nyomtatási, raktározási, szállítási költség
- magas lehet az árrésük
- azonnal hozzáférhető, a vevőd emailen a vásárlás után automatikusan megkapja emailen és letöltheti
- automatizálható értékesítési folyamat
Hátránya:
- Védelem hiányában sokszorosítható, megosztható
Hol értékesítheted?
Etsy, Creative Market, Meska, saját weboldalad, webshopod
6. Sablonkészítés
Fejlesztőként, informatikusként, vagy megfelelő ismeretekkel rendelkező informatikai érdeklődésű vállalkozóként számos platformra, például a WordPressre is készíthetsz különböző előre elkészített, személyre szabható sablonokat, bővítményeket, szoftvereket, applikációkat. Hatékony marketinggel és megfelelő támogatással – főleg külföldi marketplace-eken – ezek értékesítésével egy idő után egész szép összegeket lehet keresni.
Milyen sablonokban gondolkozhatsz?
Weboldal-, WordPress sablonok, webes grafikai ui csomagok, pluginek, bővítmények, aplikációk
Melyek az előnyei az ilyen sablonoknak?
Időt spórolsz a vevőidnek, az általad készített sablonokat gyors személyre szabás után már használhatják is. Nem kell nulláról felépíteniük, így nagy segítségükre lehetsz ezekkel a termékeiddel.
Hol értékesítheted?
Themeforest, Envato
7. Fotószerkesztés
Ha jó barátságban vagy a fotószerkesztő szoftverekkel, mint pl. a Photoshop, könnyen és gyorsan szerkesztesz, retusálsz, maszkosz velük fotókat, ezzel is foglalkozhatsz üzletszerűen. Sokan nem értenek hozzá, vagy nincs rá idejük, kapacitásuk, hogy például az üzletükbe, katalógusaikba, webshopjukba készülő képeiket kiválogasság, megszerkesszék, “photoshoppolják”. Ekkor jöhetsz Te a képbe, aki leveszi vállukról ezt a terhet és időt spórol nekik.
8. Videószerkesztés, vágás, feliratozás
A legtöbb közösségi médiában hódít a videózás, a videós formátum lassan szinte mindenhol átveszi a vezető szerepet a tartalmak között. De nem mindenki tud és szeret a videóvágással foglalkozni, az előző pontban említett szakértelem, vagy időhiány itt is ugyanúgy érvényes. Ha jó vagy a videóvágásban, szerkesztésben, vagy akár a feliratozásban, erre is építhetsz online karriert.
9. Marketing szövegírás
Kellőképpen grafomán vagy és jól forgatod a szavakat? Emellett a szükséges marketing ismeretekkel is rendlekezel? Akkor adja magát a lehetőség, hogy kipróbáld magad marketing szövegíróként.
Milyen területeken tudod kamatoztatni a tudásodat ezen belül?
- Weboldalak, landing oldalak,
- hirdetések,
- hírlevelek, email sorozatok,
- E-bookok, digitális termékek, infotermékek,
- termékleírások szövegeinek elkészítése
10. Blogcikkek írása más vállalkozások számára
Blogolj másoknak!
Ha értékesítési célú szövegek helyett inkább szakmai vagy tematikus cikkek írása fekszik Neked jobban és emellett még keresőoptimalizálási ismeretekkel is rendelkezel, akkor indítsd el blogszövegíró online vállalkozásodat.
Válassz olyan szakterületeket, amelyek közel állnak hozzád és amelyekben viszonylag magabiztosan mozogsz.
Nagy segítség az induláshoz, ha magad is blogolsz. Indítsd el a saját blogodat, mutasd meg, hogyan, milyen stílusban írsz és írj az írásról. Arról, hogy miben tudsz segíteni, miben vagy más, milyen előnyökkel jár, ha a vállalkozások a Te kezedbe adják a blogjukat. Így további gyakorlatot is szerzel, a saját blogod szolgálhat referencia munkának, de ezzel egyidőben már a Google is megismeri a blogodat, így – ha megfelelően optimalizált tartalmakat állítasz elő – a keresőoptimalizálás révén további ügyfélszerzésben már a segítségedre lesz.
Elérkeztünk a feléhez! Örülök, hogy még itt vagy! Megtaláltad már a számodra legjobban hangzó, izgalmas online vállalkozási ötletedet? Ha igen, szuper, vágj is bele! Ha még nem, akkor olvass tovább, további 10 izgalmas tipp következik, lehet, hogy a Te megoldásod is köztük van!
11. Webshop kezelés
Az e-kereskedelem térnyerése miatt ma már számtalan webshop működik a világhálón, ám ezek a webáruházak rendszeres karbantartást igényelnek.
Nyújthatsz szolgáltatásokat ezen weboldalak
- fenntartásában és bővítésében,
- a készlet feltöltésében,
- a termékek fotózásában,
- a képek szerkesztésében,
- a termékleírások összeállításában és formázásában is.
Kezdheted például azzal, hogy személyre szabott e-mailekkel megcélzol 100 ilyen tevékenységet végző vállalkozást,webáruházat, hogy megteremtsd az alapot és el tudd indítani az online karrieredet.
12. Dropshipping
Ha nem szeretnéd, vagy tudod felvállalni egy teljeskörű saját termékfejlesztés és gyártás feladait, költségeit és felelősségét, viszont szeretnél belevágni az e-kereskedelembe, megfontolhatod egy dropshipping vállalkozás elindítását, amikor más beszállítók termékét értékesíted a saját felületeiden, de a termékek gyártását, raktározását, csomagolást és a szállítását a beszállító cégek végzik. Ezzel a fajta e-kereskedelmi tevékenységgel magad választhatod ki a beszállítóktól a termékeket, amelyeket majd online szeretnél értékesíteni. Kreatívan létrehozhatod a saját arculatodat, weboldaladat, felépítheted a saját értékesítési és marketing folyamataida, és online vállalkozásod minden részét maga diktálhatod.
A kutatást kezdheted a dropshipping piacterek böngészésével, vagy megpróbálhatsz közvetlenül gyártókkal és importőrökkel együttműködni. Ahogy az e-kereskedelem is egyre nagyobb teret nyer, valószínűleg a dropshipping terén sem lesz hiány lehetőségekben.
13. Affiliate marketing
Affiliate marketingnek azt nevezzük, amikor saját felületeinken (legyen az a weboldalad, blogod, közösségi média felületeid, hírlevél listád) mások termékét, vagy szolgáltatását ajánlod és a sikeres ajánlások után egy ajánlói link alapján jutalékot kapsz a termék, vagy a szolgáltatás nyújtójától.
Keress olyan affiliate partnerprogramokat, amelyekkel tudsz azonosulni, amelyek megfelelnek és érdekesek lehetnek a célközönséged számára, és kezdj el az ajánlott termékek vagy szolgáltatások köré tartalmakat készíteni. Beszélj róluk, mutasd be őket és ajánld az olvasóidnak, nézőidnek, hallgatóidnak. Ha hitelesen ajánlod a megfelelően kiválasztott affiliate termékeket, a célközönséged hálás lesz érte, mert valószínűleg egy problémájukra fogsz ezzel megoldást ajánlani. Így számodra is sikeres és jövedelmező lehet ez a tevékenységi forma.
14. Stock fotók készítése
Fotós vagy vagy szeretsz fényképezni és varázslatos képeket készítesz? A szaktudásodat és a hobbidat ebben az esetben is online karrierre válthatod. Add el a képeidet jutalék fejében stock fotó oldalakon.
Ilyen módon a fotók mellett háttérképeket és mockupokat is értékesíthetsz.
Tudni kell azonban, hogy ez a piac nagyon telített és a stock fotó oldalak – főleg eleinte – viszonylag alacsonyjutalékot fizetnek az eladások után.
De kitartó és minőségi munkával egyre feljebb lehet jutni és egy masszív portfólióval már szép eredményeket el lehet érni.
Ha pedig igazán exkluziv és különleges képeket készítesz, akkor akár prémium oldalak is felvehetik az alkotásaidat a kínálatukba, ahol már a jutalék is jóval magasabb lehet.
Hol értékesítheted?
Shutterstock, Depositphotos, iStockphoto, Etsy, Creative Market
15. Print on demand tervezés
A “print on demand” (POD) kifejezés magyarul “igény szerinti nyomtatást” jelent.
Az üzleti modell ez esetben azt takarja, hogy az általad készített grafikai terveket, képeket, rajzokat, fotókat feltöltöd egy ilyen POD weboldal kínálatába, ahonnan a vásárlók különböző, akár a Te grafikáiddal nyomtatott termékeket rendelhetnek.
Ezek a weboldalak “üres”, nyomtlan termékeket kínálnak és majd csak a vevő rendelése után kerül rá az adott minta, terv, grafika a kiválasztott termékre (ezek száma már megszámlálhatatlan, de a legnépszerűbbek a print, vászonkép, poszter, póló és egyéb ruházati termékek, bögre, telefontok, matrica, táska, sapka, kulacs, hűtőmágnes, notesz stb).
Előnye, hogy Neked szinte semmilyen költséged nem keletkezik, az alap termék, a gyártás, a nyomtatás, a csomagolás, a szállítás költségét a POD weboldal vállalja, és Neked az általad feltöltött grafikákkal előállított termékek megrendelése után jutalékot fizet.
Hol értékesítheted?
Society6, Zazzle, Redbubble
16. Hirdetési felületek értékesítése saját blogon, Google Adsense
Indíts egy tartalmas, értékes és látogatott blogot a tudásod, hobbid, érdeklődési területeid köré és keress vele pénzt!
Ha rendszeresen blogolsz, értékesítsd az oldalad egyes területeit hirdetési felületként. Ha engedélyezed a Google-nek, hogy az oldaladon hirdetéseket helyezzen el, akkor az olvasóid kihelyezett reklámokra való kattintásai után szintén jutalékot gyűjthetsz.
Amikor már elérsz egy bizonyos havi látogatószámot, akkor akár közvetlenül más cégeknek is bérbeadhatsz a weboldaladon reklámhelyeket vagy közzéteheted szponzorált tartalmaikat.
Ha van időd és szabad kapacitásod, indíthatsz akár több témában, réspiacon is blogot így növelheted a hirdetési felületeidből származó bevételeidet is.
17. Értékesítsd az alkotásaidat online
Tehetséges képzőművész, kézműves, fotós, zenész vagy? Add el az alkotásaidat a neten!
Ha fizikai alkotásokat készítesz, keress közvetítő oldalakat, ahol eladhatod a munkáidat.
Ha viszont digitális formátumban (is) készülnek a műveid, akkor még több lehetőséged van. Értékesítheted az alkotásaidat printként, poszterként, vászonra nyomtatva (például a már korábban említett print on demand oldalakon keresztül).
Kézművesként keress online piactereket, ahol saját fiókot nyitva feltöltheted és
Zenész vagy? Értékesítsd a dalaidat, ütemeidet, hangmintáidat digitálisan letölthető file-okként.
Ha online piactereket választasz, annak az az előnye, hogy ezek az oldalak már alapból nagy látogatottságúak és maguk is marketingezik a kínált termékeket, kategóriákat, de akár bekerülhetsz válogatásokba is, viszont itt jutalékot kell fizetned az oldalnak az értékesítések után és a konkurencia is nagyobb lehet, hiszen rengeteg eladó tölti fel a termékeit egy adott kategórián belül.
Bármely művészeti ágban is alkotsz, akár saját weboldaladon, webshopodban is kínálhatod a műveidet. Valószínűleg itt lesz a legnagyobb a hasznod, hiszen senkinek nem kell jutalékot fizetned, viszont itt a marketing teljes mértékben a Te feladatod lesz.
Hol értékesítheted?
Meska, Etsy, Zazzle, Redbubble, Society6
18. Online tanfolyamok, térningek
Ha szakértő vagy valamilyen területen, vagy bizonyos helyzetekben már szereztél tapasztalatokat, amelyek másoknak is jól jöhetnek, készíts online kurzusokat, tanfolyamokat. Ha van egy egyedi módszered, amit kidolgoztál, egy probléma, amin magad is átmentél és megoldottál, egy egyedi megoldás, stratégia, amit megalkottál, ezzel másoknak is segítségére lehet, így tanfolyamaidon keresztül átadhatod a tudásodat. Ezek általában előre felvett, dobozos oktatóanyagok, amelyekhez a vevőidnek vásárlás után hozzáférést biztosíthatsz, ők pedig a saját tempójukban, otthon dolgozhatják fel a leckéket.
A tanfolyamokat érdemes bónuszokkal kiegészíteni, ajánlj a csomagjadiban letölthető anyagokat, munkafüzetet, zárt FB csoport hozzáférést, online-élő kérdezz-felelek alkalmakat, kuponokat, kedvezményeket egyéb szolgáltatásaidhoz, vagy akár más vállalkozásokkal is együttműködhetsz, akiknek kapcsolódó anyagaik vannak és ezeket kínálhatod prémium ajánlatként a tanfolyami csomagjaidhoz.
A digitális termékekhez hasonlóan az online tanfolyamoknak is nagy előnyük, hogy egyszer elkészíted és utána korlátlan számban értékesítheted őket, tehát bizonyos mértékben passzív jövedelemként működnek. Időnként azonban érdemes az anyagaidat, leckéidet frissíteni, aktualizálni, különösképpen akkor, ha olyan témában készíted, ahol időnként változások vannak (pl. adózás, marketing, informatika stb)
Leggyakoribb formátumok:
- Írott, szöveges
- videós formátum,
- audio, hanganyagok,
- vegyes.
Hol érdemes tanulnod az online tanfolyamok készítéséről?
Kurzusmentor, Webbmethod
Hol értékesítheted a kurzusaidat?
Udemy, Skillshare, Teachable, Kajabi, saját weboldal/webshop
19. Workshopok
A tudásodat nem csak előre felvett tanfolyamokon keresztül, hanem valós időben zajló online workshopokon is átadhatod. Ezek olyan tréningek, képzések, amelyre egy online alkalmazáson keresztül (pl. Zoom, Google Meet) helytől függetlenül, a világ minden tájáról be tudnak csatlakozni azok is, akik máskülönben nem tudnának részt venni a képzéseden. A workshop lényege, hogy általában az elmélet mellett gyakorlatias megoldásokat is meg tudsz valósítani, rögtön tudsz a felmerülő kérdésekre, problémákra reagálni. Lehetőséged van lépésről lépésre élő adáson keresztül bemutatni egy megoldást és átadni a tudásodat.
Ezzel szélesebb tömegekhez elérhetsz, akár az otthonodból, irodádból is, így még helyet sem kell bérelned.
De – a workshop jellegétől függően – akár személyes képzéseddel, vagy szolgáltatásoddal is kombinálhatod: ha van egy személyes workshopod, akkor lehetőseget adhatsz az offline résztvevők mellett online csatlakozásra is. Ehhez csak egy laptopra és egy webkamerára van szükséged.
20. Online tanácsadás
Bármilyen – akár kreatív, akár egyéb szakmai – témában kínálhatsz online tanácsadást, amiben szakértő vagy és amit egy online (Zoom, Google Meet, Skype) konzultáció alkalmával el tudsz magyarázni, át tudsz adni. Tarthatsz egyszeri vagy sorozatos, egy személyes, de csoportos konzultációkat is.
A tanácsadásod kapcsolódhat a legtöbb fentebb említett szolgáltatáshoz is, akár bónusz, prémium kiegészítésként is.
Záró gondolatok
Végső soron ezek az online vállalkozási ötletek olyan szabadságot kínálnak, amelyet a legtöbb embernek nincs lehetősége megtapasztalni: saját magad irányítása, valamint saját munkaidőd és céljaid meghatározása. Mindezek mellett, bár egy online vállalkozás beindítása egyedülálló rugalmasságot biztosíthat, egyben rendkívül kemény munkát is jelent: ügyfeleket kell találj, értékesítened kell a szolgáltatásaidat/termékeidet és fenntartani a folyamatos pénzforgalmat.
Az online vállalkozások sem valók mindenkinek. Ha azonban a kreatívoknak szóló online vállalkozási ötletek listáján szereplő lehetőségét bármelyikét fontolgatod, egyértelműen nincs jobb alkalom arra, hogy belevágj.
Tárd fel a lehetőségeidet és erősségeidet, találd meg a számodra testhezálló ötletet, végezz piackutatást és készíts egy hatékony üzleti tervet – így máris elindulhatsz egy olyan sikeres életmód felé, amelyről a legtöbb ember csak álmodik.
Kérdésed van azzal kapcsolatban, hogyan indítsd el az online vállalkozásodat, vagy fizikai cégedet hogyan terjeszd ki online területekre is? Írd meg nekem hozzászólások között!