Egy ideje már posztolsz Instagramon, de nem nagyon tudsz mit kezdeni az instastory lehetőségével? Magad is megnézed mások sztorijait, de még mindig nem érted, hogy mire jó ez az egész? Hiszen csak egy napig látható a „kisztorizott” tartalom, akkor minek feccölnek bele emberek – sőt cégek! – egyáltalán bármennyi időt is, hogy folyamatosan legyen friss sztorijuk?
Ha ezeket a kérdéseket akár Te is feltehetted volna, akkor olvass tovább, igyekszem rájuk választ hozni.
A történetmesélés az egyik leghatékonyabb módszer arra, hogy kapcsolatba lépj a célközönségeddel, ezért különösen fontos, hogy integráld az Instagram story funkcióját a marketing stratégiádba.
Az évek során rengeteget fejlődőtt ez az eszköz és mára már egy rendkívül hasznos és versenyképes közösségi média csatornává vált a vállalkozások számára is. Ez a képek és videók 24 órás megosztását lehetővé tévő funkció, melyet világszerte naponta 500 millióan használnak, az Instagram egyik legnépszerűbb szolgáltatásává vált.
Az alábbiakban arra szeretnék Neked választ adni, hogy miért és hogyan használd az instastory funkciót, kezdve egészen a tartalomstratégiától a történetek megtervezéséig, annak érdekében, hogy segítségével növeld a nézettséged, a márkaismertséged, sőt az eladásaid is.
Mi az az Instagram Story?
Az instastory leginkább egy képekből és videókból álló lapozós galériához, slideshow-hoz hasonlítható, melynek tartalma 24 óráig látható a profilodban. A sztoridba feltöltött tartalom különbözik az instagram feededbe (azaz a profilod fő galériájába) feltöltött fix bejegyzésektől, az ún. posztoktól.
A storyba feltöltött minden kép és videó tulajdonképpen a lapozós galéria egy diája, a fotók 5 másodperces, a videók pedig 15 másodperces időtartamig láthatók, majd továbblapozódnak. De a képernyőre tappolással a storyk között oda vissza is lapozni tudsz. Ha azonban elhúzod az ujjadat a storyn jobbra vagy balra, akkor a következő insta fiók sztorijára ugorhatsz.
Minden alkalommal, amikor egy új tartalmat töltesz fel a storydba, a profilképed körül megjelenik egy színes karika, ez jelzi a látogatóidnak, hogy a sztorifolyamodban új történet látható.
És bár a sztorik 24 óra után megsemmisítik önmagukat, mégis van lehetőségünk megőrízni őket: abban az esetben, ha fókuszba (highlight-ba) helyezzük őket a profilunkon, akkor ezek a történetek később is elérhetőek maradnak a főgaléria-feedünkön.
A követőid tudják like-olni a storyjaidat, valamint privát üzenetben tudnak rájuk válaszolni is. Illetve amikor valakit megjelölsz a sztoridban (@felhasznalonev), ebben az esetben ő a saját sztorijába tovább tudja osztani a történetedet (ez a lehetőség pedig új követőket eredményezhet Neked és annak is, akit Te betageltél).
Gondolj úgy az insta storydra, mint egy második, különleges hírfolyamra, amelyet a legelkötelezettebb követőidnek publikálsz.
Miért használd?
Hogy miért érdemes az instagram story eszközt beintegrálni a social media stratégiádba, annak érdekében, hogy további növekedést érj el?
Nézzük, mi is történik, ha egy új történetet teszel közzé az instádon:
1. Folyamatosan szem előtt leszel
A követőid hírfolyamának tetején megjelenik a profilképed, és jelzi számukra, hogy friss tartalmat publikáltál. Mivel a friss sztorik az instagram kezdőoldalának tetején jelennek meg, ez olyan, mintha egyből a sor elejére ugranál. Abban az esetben, ha rendszeresen közölsz új történeteket, akkor folyamatosan a követőid szeme előtt tudsz maradni. Érzed, hogy ez mennyire nagy szó?
2. Életre kel a márkád
Az instasztorik általában rövid, egyszerű és informális üzenetek. Nem igényelnek túl sok tervezést, sokkal inkább spontán jellegűek. Éppen ezért nem kell tökéletesnek, komponáltnak lenniük, mint amilyeneknek a normál posztokat készítjük, amelyeket a fő galéria feedünkbe szánunk. Ily módon a storyk sokszor sokkal emberibbek lesznek, közelebb hozzák a márkádat a követőidhez, megmutathatod benne magadat, a személyiségedet, apró szösszeneteket a munkafolyamataidból, egy gyors, életszerű szelfit, egy anekdotát. Ezáltal elköteleződést, hitelességet, kapcsolatot építesz a követőiddel.
3. Az instastory rengeteg eszközt kínál az elköteleződésre
Az Instagram storyba beépített számos eszköz lehetőséget kínál a márkáknak, hogy kapcsolódjanak a követőikkel, bevonják őket a kommunikációjukba, vagy akár szórakoztassanak. Ezt a célt szolgálják a különböző matricák: többek között a szavazás-, a kvíz-, a csúszka-, a kérdés és saját matricák, a @tagelés, a hashtagek és a gifek.
Egy kis kreativitással könnyen építhetsz elkötelezett kapcsolatot a követőiddel és néhány kattintással, könnyen és gyorsan akár kommunikálhatsz is velük, megtudhatod, mire van szükségük, mire kíváncsiak, így a piackutatás eszközeként is használhatod a sztorikat és ezen belül a sztorimatricákat.
Hogyan használd brandként és vállalkozásként?
Röviden megfogalmazva, az Instagram story funkciónak a social media marketing stratégiád részét kell képeznie.
Először gondot okozhat kitalálnod, hogy milyen tartalmat készíts az storyba, de ne aggódj, az alábbiakban ezzel kapcsolatban is hozok néhány formátumot és ötletet, amit adaptálhatsz a tartalomstratégiádba, attól függetlenül, hogy mit kínálsz a követőidnek.
1. Edukáld a követőidet útmutatókkal
Készíts lépésről-lépésre oktatóanyagokat, mini tréningeket, amelyek minden egyes lépését külön sztori-dián töltsd fel, hogy az egyes lépéseket végig tudják lapozni a követőid. De ugyanezt megteheted rövid, egyszerű 15 másodperces videók formájában is.
Ezeket a kis útmutatókat pedig fókuszba/highlightba is tűzheted a profilodban, hogy a látogatóid később is megtalálják azokat. A receptektől a szépségápolási rutinokon keresztül a fitnesz bemutatókig a legkülönfélébb tartalmak megoszthatók ilyen formában a sztoriban.
2. Használj szavazás-, kérdés és kvízmatricákat
Ezeket az eszközöket játékos módon használva könnyen és szórakoztatva kezdeményezhetsz beszélgetést a követőiddel.
Egy kvízre vagy szavazós játékra (pl. Ez vagy Az játék) szívesen válaszolnak az olvasóid, hiszen nem kell rajta gondolkozni, nem igényel túl sok időt és erőfeszítést egy opció kiválasztása és megjelölése.
3. Bejelentések és értesítések megosztása
Új termékek, szolgáltatások, események, élő videók, de akár akciók és kampányok bejelentésére is használhatod az insta sztori eszközt. Ez egy nagyon jó lehetőség arra, hogy felkeltsd és fenntartsd a követőid érdeklődését a termékeid, szolgáltatásod iránt.
4. Emeld ki a legújabb posztodat sztoriba
Az Instagram arra is lehetőséget kínál, hogy a fő galériába posztolt bejegyzésedet megoszd storyba, ezáltal felhívd a figyelmet, hogy új tartalommal bővítetted a feededet és további lehetőséget teremts arra, hogy a követőid lájkolhassák, menthessék, hozzászóljanak vagy akár ők is megosszák a tartalmadat a saját storyjukba. Ez pedig az Instagram algoritmusa számára is egy pozitív jelzést, azt üzeni, hogy az általad megosztott tartalom érdekes a követőid számára, így a későbbiekben már az Instagram is ajánlhatja azt akár olyan felhasználóknak, akik még nem követnek. Így támogatva a fiókod – és ezáltal az üzleted – növekedését.
5. Ügyfelek által generált tartalmak (user generated content) megosztása
Az ügyfeleidtől mindig kérj ügyfélvéleményt és értékelést, és ezeket oszd meg a storyban, majd highlightba is érdemes kitűzni őket, hogy a látogatóid által később is végiglapozhatók legyenek. Ez rendkívül erősen építi a bizalmat a márkád iránt és a hitelességedet a követőid szemében.
Ne félj megosztani ügyfeleid kedves szavait – az „öndícséret büdös” berögződés már rég a múlté…
Ha van rá lehetőséged, és a terméked is olyan jellegű, a vásárlóidtól, ügyfeleidtől kérj fotókat, videót, amelyen bemutatják, hogy használják a termékedet. Ha megosztják ezt a saját sztorijukban és betagelnek Téged, akkor máris meg tudod Te is osztani ezeket a fotókat és videókat a saját sztorifolyamodban. Máris van így olyan tartalmad, amelyet nem Te készítettél 🙂
6. Engedj betekintést a színfalak mögé
Vagyis: behind the scene tartalmak – mutasd meg a követőidnek, hogy néz ki az irodád-műhelyed-boltod-rendelőd! Hogyan készülsz fel egy ügyfélre? Egy találkozóra? Milyen egy napod? Milyen eszközökkel dolgozol? Hogyan csomagolsz be egy megrendelést? Hogyan inspirálódsz?
Egy újabb mószer arra, hogy közelebb kerülj a célközönségedhez!
7. Irányíts forgalmat a weboldaladra
Értesítsd a követőidet friss blogbejegyzéseidről, hívd fel a figyelmüket a hírlevél feliratkozás vagy akár Facebook csoportodba való csatlakozás lehetőségére. Mindezekre már egy viszonylag új matrica is rendelkezésünkre áll, a linkelés lehetősége. Ennek segítségével külső linket helyezhetsz el a storydon, átirányítva a látogatóidat a weboldaladra vagy más közösségi média felületeidre.
Milyen gyakorisággal és mikor posztolj?
Most, hogy már megbeszéltük, hogy miről sztorizzhatsz, beszéljünk a gyakoriságról.
Az elemzések szerint a legideálisabb, ha naponta 3-8 alkalommal osztasz meg sztoritartalmakat, egyenletesen elosztva a napon belül (pl. reggel-délben-este), így tudod biztosítani, hogy mindig van aktív sztori a profilodban.
De a legfontosabb, hogy annyit posztolj, amennyit rendszeresen, következetesen fenn tudsz tartani és tudsz vállalni. Ha kevesebbet tudsz készíteni, ne aggódj, akkor indulj el napi 1-2 storyval. Meglátod, idővel ez is alakul majd, egyik ötletből jön majd a következő, és ahogy a rutint megszerzed, már kényelmesebben fogsz tudni akár több tartalmat is készíteni és azt is ki fogod tapasztalni, hogy a Te célcsoportod mely tartalmakat kedveli leginkább. Ezek elemzésére pedig rendszeresen kövesd az Instagram által nyújtott elemzési és analitikus adatokat.
Milyen eszközökkel készíthetsz storykat?
Az Instagram beépített story szerkesztője mellett használhatsz külső alkalmazásokat mind a tartalom elkészítéséhez, képszerkesztéshez, de akár az elemzéshez is. Sőt már a sztorik időzítésére is lehetőség van:
Story képszerkesztő eszközök:
Story videó eszközök:
Story analitika:
Záró gondolatok
Az Instagram Story funkció egy erőteljes és dinamikus eszköz a márkák és vállalkozások kezében, vitathatatlan eredményeket lehet elérni vele a márkaépítés és a vásárlásösztönzés területén.
A fenti tanácsokat, ötleteket követve Te magad is megérezheted a sztorizás ízét, gyakorlatra, rutinra tehetsz szert és növekedést érhetsz el az Instagramodon.