Azt már egy korábbi bejegyzésben megbeszéltük, hogy miért lehet szükséged weboldalra. Szóval ha céged, üzleted, vállalkozásod van, az már nem is kérdés, hogy ez elengedhetetlen.

Na de milyen típusú weboldal az, ami Neked kell?
Bizony, ez is egy eldöntendő dolog, hiszen a weboldal céljától függően a honlapok sokfélék lehetnek. Ahhoz, hogy megtudd, milyen weblapra van szükséged, először is meg kell határozni, hogy mit szeretnél vele elérni, mi a célod, hogyan fogja szolgálni az üzleti stratégiádat, a marketingedet.
A célok mellett azt is figyelembe kell venned, hogy milyen ügyfélszerző módszereket fogsz alkalmazni, és ebben milyen mértékű szerepe lesz a weboldaladnak.

Melyek a leggyakoribb weboldal típusok?

Csak egy webes névjegykártyára van szükséged, vagy a szolgáltatásaid részletes bemutatására fog szolgálni? Esetleg termékedet szeretnéd online árusítani? Fogsz rendszeresen blogolni, vagy csak egy fix tartalmat tervezel megjeleníteni?

Az alábbiakban egy összefoglalást olvashatsz, amely segíthet Neked a leginkább testhez álló weboldaltípus kiválasztásában:

Bemutatkozó weboldal

Egy egyszerűbb, sokszor egyoldalas, de maximum főoldal és néhány aloldalas weboldal típus, általában – ahogyan a neve is mutatja – a vállalkozás bemutatására szolgál. Tulajdonképpen úgy is mondhatnánk, hogy ez a vállalkozás online névjegye. Ismerteti a cég által végzett tevékenységet, szolgáltatást, termékeket, hogy mire nyújt megoldást, valamint kapcsolatfelvételi lehetőségeket (kapcsolati űrlap, elérhetőségek) is tartalmaz. Elhelyezhető rajta még galéria, árlista, a tulajdonosok, munkatársak bemutatkozása, vagy akár bejelentkezési lehetőség is.

Szerintem mindannyian voltunk már úgy – én biztosan -, hogy valamilyen szolgáltatást igénybe szerettünk volna venni, és rákerestünk a neten, hogy milyen lehetőségeink vannak. Ilyenkor egy szépen felépített, igényes, korszerű (mobileszközökre is optimalizált), jól megírt tartalommal rendelkező weboldal egyből bizalmat tud ébreszteni a leendő vásárlóban vagy ügyfélben, aki látja, hogy mire számíthat, ha az adott céget választja. Még ha az a vállalkozás nem is online végzi a tevékenységét, információval mindenképpen tud szolgálni, és ez ma már elengedhetetlen.

Ez a weboldal típus általában egy statikus oldal, ami azt jelenti, hogy nincsenek rajta rendszeresen frissülő tartalmak (például blog, hírek), hanem egy előre megírt, fix tartalommal készül, amelyet csak szükség esetén aktualizálnak. Legtipikusabb formája az egyoldalas honlap, melynek nincsenek aloldalai, egyetlen oldalán, a főoldalán rendezzük el az információkat. Aloldalak híján általában nincsen menüje sem, legfeljebb oldalon belüli navigációval rendelkezik (egy menüpontra kattintással a weboldal egy bizonyos pontjára ugrik a böngésző).

Azt tudni kell, hogy önmagában az a tény, hogy egy ilyen bemutatkozó oldalt elkészíttetsz, még nem garancia arra, hogy a honlapod ettől kezdve vonzza a keresőkből az érdeklődőket. Ehhez manapság már sokkal több kell még egy akármilyen jól keresőoptimalizált, de mégiscsak egy statikus weboldalnál. Ez a honlap-típus valóban inkább csak információforrásként szolgál. Ha ennél többre vágysz, és azt szeretnéd, hogy a weboldalad egy vevőszerző gépezet legyen, olvass tovább!

Üzleti weboldal

Az üzleti weboldal már egy komolyabb, sokkal összetettebb rendszer, sok különböző célt szolgáló aloldallal. Ez a típus már dinamikus, tehát rendelkezik folyamatosan frissülő tartalom-résszel is, ami általában a Blog, de szokták magazinnak, híreknek is nevezni.
Jellemzően a szolgáltatásoknak is külön aloldaluk van a weblapon belül, itt fejtjük ki a részleteket, a főoldalon csak egy-egy rövidebb bevezető, kedvcsináló jelenik meg.

Igénytől és céltól függően egyéb funkciók is beépíthetők az üzleti weboldalakba: például időpontfoglalás, regisztráció, landing/értékesítési oldalak reklámkampányokhoz, galéria- vagy portfólió oldal stb.

Landing oldal

A landingpage-ek olyan speciális weboldalak, melyek egy teljesen konkrét cél érdekében készülnek, általában marketing- és hirdetési kampányok érkezési/landoló oldalaként, és a látogatókat egy meghatározott cselekvés felé terelik.

Ez konkrétan az az oldal, ahová megérkezel akkor, ha pl. hirdetésben, vagy egy hírlevélben egy akciógombra (cselekvésre ösztönző gomb), egy meghatározott linkre kattintasz.

Más típusú weboldalaknak több különféle célja is lehet. Egy landing oldalnak viszont mindig csak egyetlen célja van: lehet ez például vásárlás, feliratkozás, jelentkezés, regisztráció stb., de ezek közül mindig csak egy. Egy landing oldal – egy cél.

A landing oldalaknak ezen kívül meghatározott felépítésük van, annak érdekében, hogy a látogatót következetesen a cél felé tereljék és a folyamat végén megtörténjen a konverzió, azaz az előbb említett célok egyike teljesüljön (pl. a látogató jelentkezzen egy tanfolyamunkra, vagy vásárolja meg a termékünket, szolgáltatásunkat.)

Tehát ha marketing kampányokban gondolkozol, erre a weboldal típusra mindenképpen szükséged lesz.

Webshop

A webshop, webáruház vagy más néven e-commerce weboldal egy olyan online felület, ahol a látogatóid termékeket vagy szolgáltatásokat tudnak vásárolni a vállalkozásodtól.

A webshop egy kimondottan összetett weboldal, ahol külön aloldala van a termékek kategóriáinak, maguknak az egyes termékeknek is. A termékekre általában különböző szűrők segítségével tudunk keresni, a kiválasztott árut a kosárba helyezve meg tudjuk vásárolni. A webshop tulajdonképpen egy olyan online termékkatalógus, amely nemcsak bemutatja a termékeket, hanem lehetőséget biztosít az interneten keresztül történő megvásárlásukra is.

Az online shopokban a fizetési folyamat és a számlázás is integrálva van, és manapság már szinte minden webshop kínál bankkártyás fizetési lehetőséget is, így könnyen és gyorsan leadhatjuk a rendelésünket vásárlóként, webáruház üzemeltetőjeként pedig egy jól összerakott rendszer automatikusan és hatékonyan végzi helyettünk a rendelések kezelését, a számlázást, a készletkezelést, futárrendelést stb.

Sőt, egy webshopban nem csak fizikai, hanem akár digitális termék értékesítésére is van lehetőség – ha például szoftvereket, e-bookokat, hanganyagokat, digitális grafikákat és designokat kínálsz, ez is egy lehetőség lehet számodra.

Portfólió oldalak

A portfólió oldalak olyan galéria oldalak, amelyeken általában szabadúszó művészek, designerek, vállalkozók mutatják be a referenciáikat.

Ezek az oldalak lehetnek különálló weboldalak, saját domainen (pl. fotós szolgáltatók), de léteznek olyan portfólió site-ok is, ahol a designer regisztrálhat magának egy fiókot és ide töltheti fel a munkáit – ilyen oldalak pl. a Behance vagy a Dribbble is. Egy ilyen portfólió oldal referenciaként, CV-ként (szakmai önéletrajzként) is szolgál az alkotók számára.

Egy portfólió oldal tartalma általában viszonylag egyszerű, általában az alábbi elemeket tartalmazza: galéria az alkotásokkal, ügyfélvélemények, információk a rendelésről, kapcsolati űrlap, közösségi média kapcsolatok.

Blog

A blog egy információs weboldal, mely tartalmaival általában egy bizonyos témát jár körül. A blog eredetileg webes napló volt, melyet többnyire magánszemélyek publikáltak az interneten keresztül (innen jön az elnevezés is: web-log). Később pedig elterjedtek a rendszeresen frissülő, tematikus, szakmai, professzionális illetve magazin-szerű blogok, és a keresőoptimalizálásnak köszönhetően a vállalkozások online marketingjének szerves része lett.

A Blog lehet egy önálló weboldal is, de weboldalunk szerves részeként is működhet, annak egyik aloldalán. Célja egyrészt, hogy a látogatókat, érdeklődőket hiteles és alapos információkkal lássa el, tanítsa, edukálja, másrészt rendkívül fontos eleme a marketingnek, ezen keresztül bemutatható a cég tevékenysége, a szolgáltatások, a termékek, bevezethetők reklámkampányok és a keresőmotorok (pl. Google) számára is pontos információt nyújt a tartalom ahhoz, hogy milyen keresőszavakra jelenjünk meg az interneten.

Ha a célod az, hogy az internetről szerezz látogatókat, érdeklődőket a weboldaladra, akkor mindenképpen érdemes megfontolni a blog használatát és megtanulni a keresőoptimalizált (a tevékenységed legfontosabb kulcsszavai köré épített), de mindemellett hasznos és értékes tartalmat adó blogbejegyzések rendszeres publikálását.

Mert bár rendkívül fontos, hogy egy minden szempontból alaposan átgondolt és felépített weboldallal rendelkezzen a vállalkozásunk, de ennek átadásával még nem fognak feltétlenül tömegesen özönleni a látogatók a honlapunkra – valamilyen eszközzel (pl. blog, social media jelenlét, fizetett hirdetések, ingyenesen kínált feliratkoztató anyagok) rendszeresen forgalmat kell generálni a weboldalunkra.

Záró gondolatok

Remélem, ez az összefoglaló segít képet kapni arról, hogy milyen célokra milyen weboldal típusok a legmegfelelőbbek és ennek alapján a weboldalkészítés során a leginkább testhezálló választást sikerül meghozni.

Amennyiben ebben segítségre van szükséged, vagy bármilyen kérdésed van a témában, keress bizalommal, és segítek megtalálni a Hozzád leginkább megfelelő formátumot.

Ha hasznosnak találtad a cikket, oszd meg Pinteresten:

Melyek a leggyakoribb weboldal típusok? - Amistyle Webdesign és Social Media Blog

Similar Posts