fbpx

Mi az a Pinterest és hogyan használd üzleti célokra?

Pinterest Marketing

Szeretnéd megtudni, hogy hogyan használhatod marketing eszközként a Pinterestet a weboldalad vagy a vállalkozásod népszerűsítésére, vagy hogy miben rejlik a Pinterest üzleti célú használata?
Akkor a legjobb helyen vagy, ebből a bejegyzésből megtanulhatod ehhez az alapokat.

Mi az a Pinterest és hogyan használd üzleti célokra?
Mi az a Pinterest és hogyan használd üzleti célokra?

Inkább videón hallgatnád végig? Nézd meg a Youtube-on:

Szóval, mi is az a Pinterest és hogyan használd?

Tudom-tudom! Amikor azt hallod, Pinterest, azt kérdezed: “Ez nem csak egy olyan weboldal, ami tele van mindenféle inspirációs fotóval és idézetes képpel?” – Tulajdonképpen igen, de ezzel egyidőben ennél sokkal több is.

A Pinterest, bár első ránézésre social media felületnek tűnik, mégsem az (vagy legalábbis nem csak az), hanem sokkal inkább egy vizuális keresőmotor (mégpedig a Google és a Youtube után a harmadik legnagyobb a világon – vizuális keresőként pedig az első helyen van), ahol a legkülönfélébb ötleteket és inspirációkat fedezheted fel, leginkább a gasztronómia, a lakberendezés és életstílus, a művészet, diy és még megannyi más területen.

Tulajdonképpen hasonló, mint a Google, viszont a Pinterest sokkal inkább fókuszál a vizuális tartalomra, úgy mint a fotók és a rövid videók. Ha például a Google-ben valamilyen receptre vagy design témájú inspirációra keresel rá, gyakran láthatsz a találatok között Pinterestről jövő keresési eredményeket.

Szóval képzeld csak el, hogy a Te pined az első a Google találati listájában, amikor valaki lefuttat egy keresést a világ legnagyobb keresőjében. Jól hangzik, ugye? A látogatók – akár nagy számban – erre a képre fognak kattintani és máris a Te weboldaladon fognak landolni.

De hogyan is működik konkrétan a Pinterest?

Nézzünk meg egy konkrét példát. Tegyük fel, hogy esküvőre készülsz és a nagy napotokat tervezed, ötleteket keresel az esküvői dekorációdhoz. Beírod a Pinterest keresőjébe, hogy Esküvői dekoráció. Ekkor találatként rengeteg képet fog neked a kereső felajánlani, amelyek között tallózhatsz.

De hogyan is működik konkrétan a Pinterest?
Ötletek keresése a Pinteresten

Ezek a képek a pinek. Ha egy pinre rákattintasz, az megnyílik és további információkat kapsz róla: egy címet, egy leírást, a pinner (a pint közzétevő felhasználó) fiókját, valamint a pin alapjául szolgáló webes tartalom (pl. blogposzt, termék stb.) linkjét.

Ha megtetszik neked ez a kép és el szeretnéd menteni későbbre, akkor ezt a jobb felső sarokban található Mentés gombra való kattintással meg is teheted. Ekkor egy általad létrehozott táblára tudod elmenteni a pint, amely a saját oldaladon később megtekinthető és visszakereshető lesz. A tábla vagy board tulajdonképpen egy kategória, amit te magad hozol létre a saját Pinterest oldaladra és azt is beállíthatod, hogy mások számára is látható (nyilvános) vagy titkos legyen.

Mi az a Pinterest és hogyan használd üzleti célokra?
Pin mentése

Magára a képre (pinre) való kattintással a linkelt oldalra jutsz, itt találhatod az eredeti bejegyzést, terméket vagy megosztott tartalmat, amihez tulajdonképpen az adott pin készült.

Ha lefelé görgetsz a kiválasztott kép alatt, akkor további ötleteket, ajánlásokat fogsz kapni a keresett témában, melyeket szintén megnyithatsz és elmenthetsz.

Könnyen belátható, hogy így egyik képről a másikra haladva rengeteg ötletet, inspirációt találhatunk. Ha már használtad inspirációs célra a Pinterestet, bizonyára tapasztaltad, hogy könnyen be tudja szippantani az embert. Nem meglepetés, hogy a Pinterest célja többek között ez: minél hosszabb ideig a felületen tartani a felhasználókat, hiszen így tudja majd a hirdetéseket is minél több felhasználó elé tárni – ez nem titok, hiszen a Pinterest is egy üzleti vállalkozás.

A lehetőségei az utóbbi években egyre bővülnek és bár továbbra is elsősorban keresőmotorként kezeljük, egyre több olyan funkciója van, amely a közösségi média felületeket jellemzi: a pineket nem csak menteni, de kedvelni/lájkolni is lehet, hozzá is tudsz szólni. Új tartalomtípusok jelennek meg: itt is egyre népszerűbbek és egyre inkább preferáltak a videós tartalmak, megjelentek az instastoryhoz hasonlítható (bár 24 órán túl is fennmaradó) ötletpinek és még számtalan újítás, amelyek eredményeképpen a Pinterestet egyre inkább a keresőmotor és a közösségi média ötvözeteként jellemezhetjük. Éppen ezért azt mondhatjuk, vállalkozásként és tartalomkészítőként is rengeteg lehetőséget tudunk belőle kiaknázni.

“Eddig oké, de mit tudok én ezzel az egész Pinterest-dologgal üzletileg kezdeni?” – Olvass tovább és ebben a cikkben meg fogom mutatni Neked, hogyan tudsz lépésről lépésre növekedni akár kezdőként is a vállalkozásoddal, weboldaladdal, blogoddal a Pinterest által.

Hogyan használd a Pinterestet üzleti célokra? – Lépésről lépésre útmutató

1. Regisztrálj egy üzleti Pinterest fiókot

Ha közösséget szeretnél építeni a weboldalad köré vagy reklámozni, hirdetni szeretnél a Pinterest fiókodon keresztül, akkor mindenképpen üzleti fiókot kell regisztrálnod. Ezt a https://business.pinterest.com/ oldalon tudod megtenni. Az üzleti fiók létrehozása teljesen ingyenes, viszont ezáltal további hasznos információkat, statisztikákat és eszközöket érhetsz el, amelyeket viszont egy személyes fiók nem biztosít.

Pinterest üzleti fiók regisztrálása - Mi az a Pinterest és hogyan használd üzleti célokra?
Pinterest üzleti fiók regisztrálása

A regisztráció során néhány adatot kér tőled a rendszer, ezeknek többségét a beállításokban utólag is frissítheted, illetve ha nincsen még weboldalad, ezt is hozzá tudod adni később. Ahhoz, hogy személyre szabott témákban adjon Neked javaslatokat, ajánlókat a Pinterest, feltérképezi a márkád fókuszát, a céljaidat, ezeket is a regisztráció során tudod megadni:

Regisztráció – Üzleti adatok megadása - Mi az a Pinterest és hogyan használd üzleti célokra?
Regisztráció – Üzleti adatok megadása

Milyen előnyei vannak a Pinterest üzleti fióknak?

Online vállalkozóként vagy tartalomkészítőként elengedhetetlen, hogy képet kapj arról, hogy az általad posztolt pinek és maga a Pinterest oldalad hogyan teljesítenek, hiszen ezek az információk azok, amelyek alapján a továbbiakban következtetéseket tudsz levonni és ha kell, változtatni tudsz a stratégiádon. Ezekhez az adatokhoz, elemzésekhez és statisztikákhoz férsz hozzá az üzleti fiók segítségével.

Amennyiben már korábban regisztráltál egy személyes Pinterest fiókot, azt egy gombnyomással üzleti fiókká alakíthatod a Beállítások menüpont Fiókkezelés almenüjében a Fiókváltoztatások szakaszon belül.

2. Töltsd ki a profil infókat

A jobb felső sarokban található lenyíló menüben megtalálod a Beállítások menüpontot, itt tudod megadni a profil adatokat: tölts fel egy profil képet, add meg a neved, a bemutatkozásodat, válassz egy felhasználónevet (ideális az, ha ez a brand neved vagy egy ebből képzett név). Valamint itt van lehetőséged összekötni a fiókodat a weboldaladdal is.

Pinterest profil beállítások - Mi az a Pinterest és hogyan használd üzleti célokra?
Pinterest profil beállítások

A leginkább célravezető, hogy a bioban megjelenő nevet úgy választod meg, hogy szerepeljenek benne a fő tevékenységeid is:

Pinterest profil bio - Mi az a Pinterest és hogyan használd üzleti célokra?
Pinterest profil bio

3. Igényeld meg a weboldalad a Pinterest fiókban

Annak érdekében, hogy további statisztikákat érhess el a weboldaladról megosztott tartalmaidhoz, a webhelyedet hozzá kell adni, meg kell igényelni a Pinterest üzleti fiókodban (claim).

Ennek további előnyei is vannak. Tulajdonképpen ez jelzi a Pinterest számára azt a kapcsolatot, amely közötted és a weboldaladon található tartalom között van, azaz hogy az adott tartalom a tiéd.

Ha a webhelyed meg van igényelve a Pinterest fiókodban, akkor abban az esetben, ha valaki közvetlenül a weboldaladról oszt meg egy tartalmat a saját Pinterest oldalára, a megosztott pin automatikusan tartalmazni fogja a Pinterest fiókod linkjét és a Követés gombot is felajánlja a profilodhoz, ezzel is segítve az elérésed és a követőbázisod növekedését a Pinteresten. (Pro Tipp: a weboldaladon helyezz el Pin megosztás gombot, hogy a honlapod látogatói közvetlenül és könnyen tudják megosztani a tartalmaidat a saját Pinterest tábláikra)

Emellett egy ilyen megerősített webhely hozzájárul a pinjeid rangsorolásának javulásához is.

Pinterest webhely igénylése - Mi az a Pinterest és hogyan használd üzleti célokra?
Megigényelt Pinterest webhely egy pinen

Ezután a fiókodban a weboldalad linkje mellett pedig megjelenik egy kis földgömb ikon, ez jelzi, hogy a fiókhoz egy megigényelt webhely tartozik:

Mi az a Pinterest és hogyan használd üzleti célokra?
Megigényelt webhely ikon

4. A Pinterest üzleti célú használatának lelke: keress kulcsszavakat!

Az alapos Pinterest SEO (keresőoptimalizálás) létfontosságú ahhoz, hogy sikereket érj el ezen a felületen. A piackutatás és a kulcsszólista összeállítása fog segíteni abban, hogy milyen elnevezéseket és leírásokat adj a tábláidhoz és a pinjeidhez, sőt a fiókod elnevezését és a bio leírásodat is ezek alapján optimalizálhatod és finomíthatod.

A kulcsszókutatáshoz első lépésként állíts össze egy listát a legfontosabb témáidból, a tartalmaidból, szolgáltatásaidból, termékeidből és ezekhez gyűjts össze kulcsszavakat és alakíts ki kulcsszó csoportokat. A releváns kulcsszavak kereséséhez használd egyszerűen a Pinterest keresőmezőjét: írd be a fő témáidat, amelyek leírják a tevékenységeidet, a tartalmaidat és nézd meg, hogy a Pinterest milyen kapcsolódó kulcsszavakat és keresési eredményeket hoz fel ezekre:

Mi az a Pinterest és hogyan használd üzleti célokra?
Kulcsszavak

A találati lista tetején a színes buborékokban további ötleteket talász a kulcsszavaid listájának bővítéséhez:

Mi az a Pinterest és hogyan használd üzleti célokra?
További releváns kulcsszavak

A keresési eredményként felhozott pinekre kattintva és ezek alatt további releváns, kapcsolódó kulcsszó ajánlásokat találhatsz:

Mi az a Pinterest és hogyan használd üzleti célokra? - Pinterest kulcsszavak
Ajánlott kulcsszavak

Miután a legfontosabb kulcsszavaidat minden fő témádra feltérképezted, gondold át és finomítsd a profilodat ennek alapján. Mivel a Pinterest kereső algoritmusa a keresési találatoknál a profilok elnevezését és leírását is pásztázza, elengedhetetlen, hogy a legfontosabb keresőszavaidat ezeken a részeken is tudatosan alkalmazd.

FONTOS! Hol használd a kulcsszavak a Pinteresten:

  • a bio nevedben és leírásodban,
  • a tábláid nevében és leírásában,
  • a pinjeid nevében és leírásában

5. Hozd létre a táblákat

Amint elkészültél a kulcsszókutatással, elkezdheted létrehozni a Pinterest fiókodban a táblákat (boardokat). Ezt is érdemes átgondoltan és tudatosan megtenni: ne készíts túl tág tematikájú vagy túl nagy mennyiségű táblát.

Az előzőekben összegyűjtött tartalmaid és kulcsszavaid csoportjai alapján érdemes a tábláid rendszerét is felépíteni és létrehozni a boardokat. Hosszú távon minden témához hozz létre 3-5 táblát, amelyek a tematika különböző aspektusait fedik le. Így tudod a tevékenységedet alaposan lefedni és az egyes táblákat feltölteni a megfelelő pinekkel.

Emellett azt javaslom, hogy kezdetnek egyelőre csak 5 táblát hozz létre, mert ez megadja a lehetőséget, hogy elkezdd a munkát a Pinteresten, mégsem lesz túlságosan megerőltető és átláthatatlan, amikor még nincsen meg a rendszered és a gyakorlatod.

Mi az a Pinterest és hogyan használd üzleti célokra? - Pinterest táblák
Pinterest táblák

A Pinterest táblák megfelelő optimalizálásához adj meg minden táblának egy erős kulcsszavakból álló címet és egy leírást. A leírások 500 karaktert tartalmazhatnak, javaslom, hogy ezt a keretet használd is ki: minden leíráshoz válassz 5 kulcsszót és írj mindegyikhez 1-1 mondatot. Ezzel kb le is fogod tudni fedni az 500 karaktert.

6. Kezdj el pineket közzétenni

Amint összeállt, hogy milyen kategóriák és kulcsszavak mentén és milyen táblákra lesz érdemes Pinterest tartalmakat készítened, itt az ideje, hogy elkezd a pinnelést, azaz tartalmak megosztását a Pinteresten. Következő lépésként el kell döntened, hogy milyen típusú pineket készítesz, ugyanis ebből is van pár típus:

  • Standard pin: ez egy statikus, normál kép, amely lehet egy fotó, vagy szövegekkel feliratozott, kreatív kép, amely kiemeli a pin mondanivalóját
  • Videós pin: mint a legtöbb social media platformon, a Pinteresten is nagyon népszerű és az algoritmus által különösen preferált tartalomtípus a videó. Egyrészt jobb az elérése is a statikus képekénél, másrészt a hírfolyamban is jobban kitűnik a sok álló tartalom között
  • Ötletpin: lapozható, több oldalból álló (többnyire) videós pin, amely hasonlóan működik, mint az Instagram story, azzal a különbséggel, hogy az ötletpinek nem csak 24 óráig láthatóak a felületen, hanem korlátozás nélkül fennmaradnak és a tábláidra is tudod menteni őket. Ötletpinként akár 20 lapozható oldalon oszthatsz meg ötleteket, leírásokat, inspirációt, tartalmakat videós, képes és szöveges formában. A standard és videós pinektől eltérően az ötletpinek nem linkelhetők. Céljuk inkább az, hogy segítségükkel még több követőt és elköteleződést szerezzünk, hitelességet építsünk a felületen.
  • Rich pin vagy bővített pin: olyan organikus pin, melyek extra információkat, meta adatokat tartalmaz és melynek adatai a weboldalról automatikusan frissülnek, ha a weboldalon az adott tartalomban változás áll be.
    A bővített pinek típusai:
    recept pin (gasztro témájú bejegyzéseknél a pin tartalmazza pl. a recept hozzávalóinak listáját, főzési időt, adagot stb.),
    cikk pin (egy blogon közzétett bejegyzés címét, szerzőjét és leírását tartalmazza),
    termék pin (tartalmazza egy termék árát, elérhetőségi- és termékadatait).
Mi az a Pinterest és hogyan használd üzleti célokra? - Hogy néz ki egy Pinterest pin?
Hogy néz ki egy Pinterest pin?

Mi az a firss pin (fresh pin)?

A friss pinek olyan képes vagy videós tartalmak a Pinteresten, amelyek még nem kerültek megosztásra a felületen. Készülhetnek egy új vagy akár egy régi blogbejegyzéshez is, az a lényeg, hogy az adott kép, amit feltöltünk, az új legyen (ezt természetesen a Pinterest képfelismerő algoritmusa nagyon könnyen tudja ellenőrizni és erre figyelnek is – ha csak kicsit változtatsz, az nem fog új pinnek számítani). Friss pint készítesz akkor is, ha már egy meglévő pin-kép designját (pl. a háttérszínét, a betűtípusát, az elemek elhelyezését egy bizonyos mértéken túl megváltoztatod, hogy a Pinterest azt már egy új képként érzékelje).

Ezen képeket a Pinterest az első feltöltéskor friss pinnek fogja érzékelni, függetlenül tehát attól, hogy egy régi vagy egy új linkhez, tartalomhoz kapcsolódnak. Tehát nem a tartalomnak kell újnak lenni, hanem magának a pin kreatívjának, a képnek (vagy a videónak, ha videós tartalomról van szó – ez pl. lehet egy animált, képekből álló videó is). Ha pedig még a leírásokat is módosítod, az még jobb.

És hogy miért jó friss pineket, tartalmakat létrehozni?

Mert a Pinterest algoritmusa a friss pineket rangsolorlja az első helyre, amikor a felhasználó lefuttat egy keresést.

Ezért azt javaslom, hogy a tábláid mások tartalmával való feltöltése (repinelés) helyett inkább a saját tartalmaidhoz készíts újabb és újabb friss pineket (egy blogposzthoz, termékhez, vagy bármilyen megosztandó tartalomhoz korlátlan számú pint készíthetsz!). (A repinelés régebben bevált gyakorlat volt, manapság már maga a Pinterest sem várja el, hogy mások tartalmának megosztásával építsd a tartalmaidat.

Foglaljuk össze, a Pinterest mit tekint friss pinnek:

  • Egy új pin egy új bejegyzéshez.
  • Egy új pin egy régi bejegyzéshez.
  • Egy új pin, amelyet egy régebbi, de jól teljesítő pin alapján hozol létre úgy, hogy egy bizonyos mértékben módosítod a grafikáját (pl. lecseréled a betűtípust vagy a pinen szereplő fotót).
  • Ugyanahhoz a termékhez tartozó pinek csoportja, amelyek különböző fotókat tartalmaznak.

Hogyan tudsz képeket készíteni a pinjeidhez?

Ahhoz, hogy eredményes legyél a Pinteresten, a tartalmaidhoz rendszeresen újabb és újabb képeket, pineket kell készítened. Ha viszont nem vagy gyakorlott a képszerkesztő programok használatában, sőt nincs is ilyen szoftver telepítve a gépedre (pl. Photoshop), semmi gond, ajánlok egy rendkívül hasznos megoldást, amely könnyen megtanulható és használható, ráadásul az ingyenes verziójával is tökéletesen el lehet boldogulni, ez pedig nem más, mint a Canva.
Ha még nem regisztráltál a felületen, akkor itt tudod megtenni »

Hogyan készítsd el a pineket Canvában?

  • Válassz egy sablont a Canva által javasoltakból vagy készíts magadnak saját, arculatodra szabott sablonokat, melyeket később variálhatsz, újra felhasználhatsz.
  • Keress vagy tölts fel fotókat – használhatsz stock fotókat, de természetesen saját képeket is (a saját képek használata – ha azok jó minőségűek – mindig előnyösebb, de ha nincs ilyen, akkor nyugodtan használj stock fotókat, de ebben az esetben vigyázz arra, hogy ne agyonhasznált, unalomig ismételt, már mindenhol látott képeket válassz, mert ezekre kisebb eséllyel fognak kattintani a felhasználók).
  • Helyezz el szövegeket a képen – ez legyen összhangban a pin címével és leírásával és természetesen használd a kiválasztott kulcsszavaidat is.
  • Használd a megfelelő színeket, fontokat és grafikai elemeket – a legjobb, ha itt is következetesen a saját brand színeidet használod és variálod, hogy ezen a felületen is felismerhető és megjegyezhető legyél. Viszont amit javaslok, mindig nézd meg, hogy az adott keresőszóra milyen a pinek designja és úgy tervezz, hogy a Te pinjeid ne beleolvadjanak ebbe a pin-folyamba, hanem kitűnjenek belőle. Ezt a megfelelő design elemek tudatos kiválasztásával tudod a legkönnyebben megtenni.
  • Ha készen vagy, töltsd le a képet a Canváról és már mehet is a Pinterestre!
Mi az a Pinterest és hogyan használd üzleti célokra?Mi az a Pinterest és hogyan használd üzleti célokra? -  Pinterest sablon canvában
Pinterest sablon canvában

Amit még mindenképpen meg kell jegyezni, hogy nem elég akármilyen képeket készíteni a pinekhez, hiszen az a célunk, hogy a felhasználók a több száz találat közül a mi pinünkre kattintsanak – ezért érdemes ezeket a képeket design szempontjából is átgondolni – igyekezz kitűnni, kiemelkedni a designoddal.

Ha ezzel kapcsolatosan szeretnél további segítséget kapni, akkor nézz vissza rendszeresen a blogra és iratkozz fel a hírlevelemre, mert a Pinterest mellett Canva használat, design és arculat témában is fogok hozni további cikkeket és tudásanyagokat, hogy magad is olyan pineket készíthess, amelyek odavonzzák és megragadják a felhasználók tekintetét.

Záró gondolatok

Sosem késő belevágni a Pinterest marketingbe! Ha eddig nem próbáltad, adj neki egy esélyt.
Tudom, most azt gondolod, hogy “Te jó ég, itt van még egy felület, amire időt kell szakítanom”, de a Pinterest az a platform, amelyen rendkívül jó eredményeket érhetünk el akár organikusan is, szemben a Facebookkal, ahol a céges oldalak organikus elérése ma már nagyítóval sem látható.

Az ebben a cikkben említett előnyök mellett még sok más ismérv sorolható fel a Pinterest marketing célú használata mellett. Ha szeretnél erről többet tudni, figyeld a blogot és iratkozz fel a hírlevelemre, így nem fogsz lemaradni a további Pinterest és egyéb tartalmú bejegyzéseimről sem, amelyek segítségével Te is egy stabil forgalmat biztosító Pinterest fiókot építhetsz fel.

Szeretnéd megtanulni a Pinterest üzleti célú használatának lépéseit? Iratkozz fel a Pinterest tanfolyam várólistájára, hogy ne maradj le az indulásról!
Ha pedig szeretnéd kihasználni a Pinterest marketing adta lehetőségeket, de nem szeretnél ezzel magad foglalkozni, hanem inkább kiszerveznéd ezt a feladatot, nézd meg Pinterest management ajánlataimat és válassz csomagot»

Tetszett a bejegyzés?

Iratkozz fel az email értesítőre, hogy ne maradj le a további tartalmaimról sem!

Ha feliratkozol, akkor az egyre bővülő Hello Inspiration Könyvtárunkhoz is hozzáférhetsz és letöltheted többek között a Canva sablonokat, ellenőrzőlistákat, tutorialokat is! 

Csatlakoznál a Hello Inspiration Közösség Facebook csoportjához? Kattints ide!»

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.