Az üzleti weboldal készítés legfontosabb alapelvei

Egy üzleti weboldal célja, hogy a megfelelő potenciális ügyfeleket és vevőket vezesse el a vállalkozásodhoz, annak érdekében, hogy megismerjék a tevékenységedet, valamint hogy segítsen kiépíteni a hitelességedet és a bizalmukat feléd, majd ezáltal eredményes üzlethez segítse mindkét felet.

Annak, hogy mindez teljesüljön, az egyik fontos eleme az oldal kinézete és felépítése, amely pontosan azokat az érdeklődőket fogja bevonzani, akiket Te szeretnél megnyerni és bátorítsa, elvezesse őket azon az úton, amely egyrészt a vállalkozásod célját és misszióját is szolgálja és egyúttal az ügyfélnek is megelégedésére szolgál.

Hogy mindezt Te is át tudd tekinteni, összeszedtem azokat a fontos elemeket, melyeket az üzleti weboldal készítés során feltétlenül szem előtt kell tartanunk.

Az üzleti weboldal készítés legfontosabb alapelvei

Mi a weboldalad célja?

Üzleti weboldal készítés során az első lépés, hogy határozd meg, mi a weboldalad célja, és milyen típusú honlap fogja leginkább szolgálni azt. Egy statikus, bemutatkozó oldal, egy folyamatosan frissülő blog vagy egy webáruház az, amire szükséged lesz? Esetleg mindezek kombinációja?
A vállalkozásod kizárólag online működik vagy offline módon is? Vagy mindkét területen jelen vagy?
Mindezen kérdések tisztázása után menj csak tovább.

Ismerd meg a célcsoportodat!

Gondolkozz azon és alakíts ki egy tiszta képet arról, hogy kihez szól a szolgáltatásod, ki a terméked vásárlója. Ki az a szűkebb célpiac, akihez szólsz a weboldaladon keresztül? Képzeld el és alkosd meg az ideális ügyfeledet!

Hogy miért fontos ez?
Mert ha van egy tiszta képed arról, hogy ki a Te ideális vevőd, jó eséllyel azonnal pontosan fogod tudni, hogyan és mit kommunikálj a célcsoportod felé és nem utolsósorban azt, hogyan fogod megtalálni őket.

Egyáltalán nem kell attól félni, hogy a célpiac leszűkítése a vállalkozás lehetőségeit is csökkenteni fogja. Egy pontos réspiac és célcsoport megállapítással az üzleted lehetőségei megsokszorozódhatnak, és a célzott kommunikációval a weboldalad is pontosan azokat ideális ügyfeleket fogja bevonzani, akiknek pontosan Rád, a Te szolgáltatásodra vagy termékedre van szükségük. És pontosan ez a célunk, nem igaz?

Professzionális megjelenés

Viszont a weboldaladnak profin is kell kinéznie. Nem az a lényeg, hogy minél több cuki és divatos elemet belepréseljünk a designba, hanem hogy a weboldal egy professzionális hátteret tükrözzön, ugyanis egy komolytalan, minden tudatosságot nélkülöző, egymásra pakolt elemekből álló honlap nem valószínű, hogy segít hitelességet és bizalmat kiépíteni.

Természetesen nem kell az összes weboldalnak ugyanazt a fokú komolyságot mutatnia, a lényeg inkább az, hogy a design teljes mértékben az előbbiekben már meghatározott célcsoporthoz szóljon, használjuk azokat a színeket, grafikai elemeket, elrendezéseket, amelyet az ideális látogatónk ért és képvisel.

Éppen ezért van az, hogy mielőtt a webdesigner elkezdi a tervezés folyamatát, megismerje a célcsoportodat és megértse, pontosan kihez is akarsz szólni a weboldaladdal, mert ezáltal fogja tudni felépíténi azt a honlapot, mely maximálisan segíti a céljaidat.

Építs brandet

A professzionális megjelenés, azaz brand része ugyanúgy a webdesign, mint az arculat is.
Alakíts ki egy arculatot, ami könnyen azonosítható a vállalkozásoddal, felismerhetővé és megjegyezhetővé teszi azt.

Legyen egy szakmailag megalapozott, a célcsoportra optimalizált, minden felületen jól működő logód, amely közvetíti az üzenetedet.
Webdesigner és grafikus szintén tud Neked segíteni abban, hogy milyen legyen a logód és hogyan építsd fel a brandedet.

Értékes tartalom

A látogatók azért jönnek a weboldaladra, mert információkat keresnek egy bizonyos témában – hát add meg nekik, amit szeretnének, hogy elköteleződjenek és máskor is visszatérjenek.

Manapság az internet nyújtotta információáradatban a látogatók a valóban hasznos tartalmakat értékelik és ha nem taláják meg a honlapodon, igen hamar visszafordulnak és elkattintanak.

A megfelelő kommunikáció, a rendszerezett, kategorizált és strukturált, valamint folyamatosan frissülő értékes tartalom elengedhetetlen eleme egy üzleti weblapnak.

De ne csak a termékedről, szolgáltatásodról szóljon a weboldalad, blogod, kapcsolódó témákkal, a célcsoportodat érdeklő más területeken felmerülő kérdésekben is érdemes gondolkodni. Például ha könyvelőként szolgáltatsz, ne csak a szolgáltatásodról beszélj, hanem adj vállalkozási, adózási vagy marketing tippeket is – sőt, meg is kérdezheted a célcsoportodat, hogy mi okoz nekik problémát, mire várnak megoldást – és írj ezekről.

Domain név és tárhelyszolgáltató

Üzleti weboldalakhoz semmiképpen nem ajánlom az ingyenes tárhelyeket, mert egyrészt egyáltalán nem keltenek professzinális hatást, másrészt a felületeken kötelezően elhelyezett hirdetések elterelhetik a weboldalról a látogatót, ráadásul a design testreszabása és a keresőoptimalizálás is nagy eséllyel komoly korlátokba ütközik.

Egy vállalkozásnak mindenképpen fontos, hogy weboldala már a kezdetektől rendelkezzen domain névvel és saját webtárhellyel. Ezek ma már teljes mértékeben megfizethetők.

Nagyon fontos hogy lehetőség szerint jól megjegyezhető, emlékezetes és ötletes domain nevet válassz, valamint az utótagot (pl. .hu vagy .com) is megfelelően válaszd meg. Ha főként magyar piacon tevékenykedsz, akkor még mindig a .hu utótag ajánlott, ha pedig külföldi a célcsoprtod, akkor pedig a .com végződést célszerű választani.

Ha kitaláltad a domain nevedet, ellenőrízd le egy domain keresőben (pl. domain.hu vagy bármelyik domain regisztrátor, tárhelyszolgáltató oldalán), hogy a kiválasztott domain név elérhető-e, illetve még azt is érdemes megnézni, hogy van-e hozzá nagyon közel eső, hasonló, kis módosítással akár össze is téveszthető, már létező honlap.

Kapcsolatok és cselekvések

Biztosítsd a látogatóid számára, hogy kapcsolatba léphessenek Veled – legyen a weboldalon kapcsolati űrlap, és/vagy egyéb más elérhetőség, mint például email cím, telefonszám, cím.

Az üzleti weboldal elengedhetetlen elemei a megfelelő helyeken alkalmazott cselekvésre ösztönző gombok és felhívások, mint például az Iratkozz fel, Kattints ide, Vásárolj – ezen elemeket szintén át kell gondolnunk és bele kell tervezzük a weboldalunkba.

Keresőoptimalizálás

Az, hogy a weboldal megfelelően működik és a megjelenése, arculata is rendben van, még nem biztosítja egyértelműen, hogy meg is érkeznek a kívánt látogatók a honlapra.
A keresőoptimalizálás vagy röviden SEO segítségével tudod majd biztosítani azt, hogy a weblapod a keresők (leginkább a Google) szeme előtt is láthatóvá váljon.

Ehhez a megfelelő beállításokat kell elvégezned mind a honlap egészére, de az aloldalakra is, valamint a bejegyzések szövegezésekor is figyelembe kell venned a keresőoptimalizálási szempontokat. Mindezen tevékenységek folyamatos szem előtt tartása fogja biztosítani azt, hogy a weblap a keresőben jó helyezéseket érjen el és az ideális látogatók rád találjanak.

Weboldal analitika

Már a kezdetektől nagyon fontos és elengedhetetlen eszköz és a vállalkozás honlapjának elválaszthatatlan része a weboldal analitika. Ez teszi lehetővé, hogy a látogatókkal kapcsolatban különféle méréseket végezz, statisztikákat gyűjts a weblap működése során.

Mindezen információk segítségével többek között megtudhatod azt is, hogyan találják meg a látogatók az oldaladat, mit tesznek, mikor a honlapodon böngésznek, milyen időszakban mennyien tartózkodnak a weboldalon. Ezek a statisztikák segíteni fognak Neked abban, hogy tovább optimalizáld az oldaladat és a legmegfelelőbb marketingstratégiát tudd kidolgozni.

Reszponzív/Mobilbarát megjelenés

Gondolj bele, hogy Te magad leginkább milyen eszközt használsz internetezésre?
Lefogadom, hogy leggyakrabban valamilyen mobileszközről netezel, igaz?
Talán nem árulok el titkot, amikor azt mondom, hogy jelenleg a mobiltulajdonosok 89%-a használja napi szinten az internetet az okostelefonján. Gondolom, így nem kérdés, hogy mennyire fontos az, hogy a weboldalad mind asztali eszközökön, mind mobil felületeken is egyaránt kifogástalanul jelenjen meg és működjön.
Ma már elengedhetetlen követelmény egy weboldaltól, hogy reszponzív, azaz okostelefonokra és tabletekre is optimalizáltak legyen.

Közösségi média integráció

A vállalkozásod internetes megjelenésének támogatásában ma már elengedhetetlen szerepe van a közösségi médiának. A megfelelő ismertséget és látogatószámot enélkül elérni már elég nehéz, hiszen weboldalad keresőben elfoglalt helyezésében ez a tényező is jelentős szerepet játszik.

A üzleti weboldal készítés során végezz kutatást: vedd számba, hogy a célcsoportod milyen közösségi média felületeket használ leginkább, majd tervezd meg a jelenlétedet ezeken a platformokon is. A már kialakított brandetet, arculatodat használd itt is.
Nem kell feltétlenül mindenféle közösségi médiában jelen lenni, érdemes kitesztelni, hol éred el a legjobb eredményeket és ezekre a területekre koncentrálni.

Jogi előírásoknak való megfelelés

A fentebb részletezett elemeken kívül azonban vannak olyan információk, amelyek weboldalon való megjelentetését törvény írja elő.

Egy jogszerűen működő vállalkozás jogszerűen működő weboldalának tartalmaznia kell Adatkezelési tájékoztatót, Impresszum oldalt, webáruházak esetén pedig Általános Szerződési Feltételeket is. Vállalkozóként ez a Te felelősséged, hogy ezen kötelező információk a megfelelő tartalommal és formában jelenjenk meg a honlapodon.
Fontos tudni, hogy a GDPR-nek való megfeleltés biztosítása nem a webdesigner vagy webfejlesztő feladata. Ha bizonytalan vagy, még az üzleti weboldal készítése előtt konzultálj jogi szakemberrel és készítsd vagy készíttesd el a szükséges szabályzatokat.

Ha az üzleti weboldalad készítése során a fenti tanácsokat figyelembe veszed, honlapodat folyamatosan frissíted és releváns, értékes tartalommal töltöd meg, akkor valószínűleg Te és a számodra legmegfelelőbb ügyfeleid sikeresen egymásra találtok.

Ha viszont a lépések megvalósításához szakmai segítségre van szükséged, írj nekem üzenetet!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük